Logo med tagline

Komenti fortæller om skjult reklame

Gode råd til influenter om skjult reklame?

Rigtig mange ryttere og rideklubber bliver sponseret af alle mulige firmaer både i hverdagen og i forbindelse med stævner. Mange lægger opslag på facebook og instagram, hvor de skriver, de er glade for deres sadel, nye hovolie eller noget helt tredje. Det er dejligt, at rytterne er så glade, for de produkter de bruger, at de gerne vil fortælle andre om produkterne og måske endda anbefale andre at bruge de samme produkter. Men hvornår er det skjult reklame?

Annika Christiansen fra Komenti afholdte en række workshops om emnet for rytterne i Firkløverets Springakademi, ved den træningssamling der blev afholdt på Barthahus i Kokkedal i weekenden 23. og 24 november.

Annika er ejer og direktør af et webbureau og ved, fra sit daglige arbejde med de sociale medier, hvor vigtigt det er, at være bevidst om at undgå at overtræde markedsføringsloven. På workshoppen gav hun derfor akademiets ryttere nogle gode råd om, hvad de som influenter bør gøre, for at være sikker på at overholde markedsføringsloven.

Hvorfor forærer virksomhederne rytterne gaver og produkter?

Når en virksomhed ønsker, at ryttere og andre omtaler virksomhedens produkter, er det normalt fordi, at omtalen kan fremme virksomhedens salg. Dvs. at virksomheden har en kommerciel interesse i at få rytterne til at omtale deres produkt. Virksomheden forærer måske rytterne nogle produkter, giver dem rabatter eller sponserer en klasse til et stævne og beder dem skrive om produktet eller virksomheden, når de nu alligevel skriver noget på de sociale medier. Det betyder, at rytterne får en gave/rabat af større eller mindre værdi for at give en modydelse –at skrive på deres facebook eller instagramprofil om virksomheden.

Skjulte reklamer

Annika Christiansen gjorde akademiets rytter opmærksom på, at selv om der måske ikke er betaling i kontanter eller der er indgået en skriftlig aftale, så medfører også aftaler af denne type, at man skal overholde markedsføringsloven og at man så har pligt til klart at oplyse, at der er tale om en reklame. Skjult reklame er nemlig forbudt jf. markedsføringslovens §6, stk 4.

Annika fortalte, at man tydeligt skulle skrive ”annonce” eller ”reklame” på sit opslag, så der ikke kunne opstå tvivl.

Hvornår er det ikke reklame

Rytterne fra Firkløverets springakademi fik dog også at vide, at såfremt de valgte at omtale virksomheder eller produkter på eget initiativ – uden at modtage noget for det, er det ikke reklame og der så ikke er behov for at stå i opslaget, at det er en reklame.

Vil du gerne læse mere om skjult reklame kan du læse ”Gode råd til influenter om skjult reklame” på forbrugerombudsmandens hjemmeside.

Del nyheden

Del på facebook
Del på google
Del på twitter
Del på linkedin
Del på pinterest
Del på print
Del på email

Vores hovedsponsorer